A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Filipíny - Průvodce

Doprava na Filipíny: vzhledem k geografické poloze a ostrovní struktuře se na Filipíny létá. Z Prahy přímý spoj není a je třeba přestupovat na některém velkém evropském letišti (Frankfurt, Vídeň, Paříž, Amsterdam apod). Variantou je pak také přestup v Singapuru nebo Hong Kongu. Doprava na Filipínách.

Mezinárodní letiště se nachází kousek od centra Manily , jižním směrem. Do centra jezdí autobusy nebo taxíky.

Druhé letiště sloužící spádové oblasti Metro Manila je Clark Manila, asi 60 km severně od metropole. Přistanete zde například, pokud budete cestovat s některou nízkorozpočtovou leteckou asijskou společností. Tiger Airlines, kupříkladu na oblíbené trase Manila – Macau, ale existuje několik spojení s Malajsií – převážně v režii Air Asia.

Letiště pojmenované po majoru Haroldu M. Clarkovi (prvním americkém letci, který letěl na Havajské ostrovy) bylo ještě donedávna největší americkou vojenskou základnou mimo území USA měřící úctyhodných 156 tisíc akrů. V době provozu zde pracovalo na 30 000 Američanů. Druhá největší sopečná erupce 20. století, která se udála právě zde v dubnu 1991, přispěla spolu s politickým klimatem k odchodu Američanů. Horká láva a popel zasypaly jak Američany v Clarku, tak jejich nedaleké noční obšťastňovatelky (prostitutky) v přilehlém městě Angeles. V listopadu téhož roku byla na základně stažena americká vlajka a území bylo předáno Filipínám.

Dnešní malé letiště má před sebou velkou budoucnost, jelikož již existují plány na jeho gigantické rozšíření a letiště se má v v horizontu 10 let má stát největším a hlavním letištěm metropole.

Doprava na Filipínách

- Lodní
- Letecká
- Silniční
- Autobusová
- Jeepney
- Tricykl
- Železniční

Po moři

Doprava lodí je pro souostroví pochopitelně nejtypičtější. V zemi existuje na 600 veřejných a 200 soukromých přístavů, z nichž prim má samozřejmě manilský přístav, další významné jsou Cebu , Iloilo a Bacolod na Visayských ostrovech a Davao a Zamboanga na Mindanau .

Lodní spojení existuje prakticky se všemi částmi obydlené země. Cestovat můžete v různých třídách a na různých plavidlech - od malých bárek po velké námořní lodě, kde jsou k dispozici restaurace, bary nebo i prodejna potravin. Jídlo je zpravidla zahrnuté v ceně. Hlavními lodními společnostmi jsou Negros Navigation, WG&A/SuperFerry a Sulpicio Lines. Spoje mezi nejvzdálenějšími místy trvají přes 24 hodin.

Lístky lze zakoupit ve specializovaných a různých cestovních kancelářích. Je třeba vzít také v úvahu klimatické podmínky, protože se někdy stává, že loď nepluje kvůli silnému větru nebo jiné nepřízni počasí.

Nabízí se rovněž možnost najmout si soukromou loď, čemuž ale také odpovídá cena.

Jedním z nejžádanějších spojení je trasa Manila - Boracay . Cesta vyjde na cca 800 pesos a trvá 12 hodin, což je oficiální informace. Ve skutečnosti se připravte, že na palubě strávíte daleko víc času (až ke 30 hodinám). Trasu provozuje několik lodních společností, asi nejvýhodnější ceny poskytuje společnost Negros Navigation (vyplouvá z manilského přístavu, Pier to Caticlan). Jedná se o poměrně velkou loď, která disponuje čtyřmi palubami. Ceny jsou odstupňovány podle toho, jakou kajutu zvolíte, nejlevnější je vrchní, nekrytá paluba.

Ceny jízdenek ostatních začínají zhruba na P300.

Letecky

Alternativou k cestování lodí je vnitrostátní letecká doprava, k dispozici je více jak 60 různých spojů.

Drtivá většina z nich je vedena přes hlavní město, spojů mezi ostatními městy není příliš mnoho. Hlavní letecké společnosti jsou Philippine Airlines, Air Philippiness, Asian Spirit, Cebu Pacific. Krom toho sem létá asi 15 zahraničních leteckých společností.

Je třeba počítat s tím, že letenka neobsahuje odletovou taxu (cca P600), kterou je nutno uhradit v hotovosti a pouze ve filipínských pesos. Kreditní karty na letišti Clark vůbec neuplatníte.

Silniční doprava

Silniční síť je poměrně dobrá, to ovšem už nelze říci o řidičských praktikách filipínských pirátů silnic. Jezdí se vpravo (dle silničního zákona, v reálu všude, kde to jde) a dálnice na všech třech hlavních ostrovech - Luzonu , Mindanau i Visayas - jsou zpoplatněny. Nejhustší a nejmodernější sítí silnic disponuje Luzon. Celá silniční síť, která navazuje i na trajektové spojení, vede ze severu ostrova Luzon až na jih do Mindanaa.

Řízení motorových vozidel není právě doporučeníhodná činnost, ale pokud na tom trváte, najdete půjčovny ve velkých městech a na letištích, minimální věk pro zapůjčení automobilu je 18 let.

Autobusem

Cestování autobusovou dopravou je na souostroví kupodivu velice rozšířené, zejména na Luzonu. Vybrat si můžete buď klimatizovaný autobus nebo normální, jízdné je levné, zhruba 40 haléřů na kilometr, ale dopravní prostředky jsou značně přeplněné. Měla jsem skoro dojem, že jsou Filipínci velice mobilní národ, ustavičně někam cestují a vůbec jsou stále v pohybu, z čehož vyplývá, že dopravní prostředky jsou zpravidla narvané k prasknutí. V Manile není centrální autobusové nádraží, jelikož jsou autobusy vypravovány mnoha soukromými společnostmi (každá má svůj rajon) a příslušné terminály jsou roztroušené po městě. Vodítkem je zpravidla, že cesty na jih mají terminál na jihu, ale není to tak vždy.

Jeepney

Jeden z charakteristických znaků celého souostroví je Jeepney, bezmála symbol Filipín. Jedná se o divoce, ale krásně zmalované dopravní prostředky, které jsou jakýmsi hybridem jeepu a autobusu. Zanechali je tu Američané a domorodci je umně pomalovali a konvertovali na jakýsi substitut MHD.

Jeepney potkáte především ve městech, ale i na kratší meziměstské vzdálenosti, vesměs operují tam, kde není dostatek autobusových spojení.
Tyto stroje disponují kapacitou kolem 30 - 45 sedadel, ale to je číslo jen velmi orientační, protože v nich obvykle cestuje tolik pasažérů, kolik se jich tam napasuje.

Jeepney zastavují na znamení a bylo mi řečeno, že každý má svou (plus mínus) určitou trasu, čemuž dodnes nevěřím, jelikož řidič mnohdy jel tím směrem, kterým ukazoval nejhlučnější pasažér.

Platí se při vystupování přímo řidiči (užitečný pro tyto účely vám bude bojový a hlasitý výkřik „payad – platím“) a jízdné je také velmi nevyzpytatelné a neurčité, ale na evropské poměry směšně levné. Za 10 minutovou jízdu zaplatíte určitě méně než P10.

Jeepney jsou provozovány soukromníky (u nás bychom řekli živnostníky) a výzdoba každého kusu odráží osobnost majitele/provozovatele. Vesměs jsou ale všechny jeepney pomalovány náboženskými výjevy typu *“Sláva našemu pánu, Ježíši Kristu“*. I uvnitř vozu je repertoár celé řady artefaktů spojených s katolictvím (obrázky panny Marie, krucifixy či různé nápisy jako například *“Times are bad, God is good“*). Každopádně neopomenutelný a nezapomenutelný zážitek.

Tricykl

Je takové levnější taxi, pokud znáte thajský tuk tuk nebo indickou rikšu, tak je to přesně ono. Jednoduše řečeno motorka (nebo i kolo) se sajdkárou, kterou obvykle potkáte ve městech, nebo i kolem letiště. Existují i okružní tricykly, které jezdí stále stejnou trasu, naskočit si můžete po cestě.

Železniční doprava

Je nejméně rozvinutá, železniční síť měří pouhých 1400 km (z čehož 1000 km připadá na ostrov Luzon , konkrétně mezi městy Legazpi a San Fernandem). Vlaky jsou klimatizované s restauračními i lůžkovými vozy.

Letecká doprava (nahrál: admin)
Letecká doprava
letiště Diosdado Macapagal (nahrál: admin)
letiště Diosdado Macapagal
filipínská silnice (nahrál: admin)
filipínská silnice
car tag (nahrál: admin)
car tag
Bus terminal Genesis (nahrál: admin)
Bus terminal Genesis
LTR Station (nahrál: admin)
LTR Station
Tricykl (nahrál: admin)
Tricykl
Tricykly (nahrál: admin)
Tricykly
Jeepney (nahrál: admin)
Jeepney
Jeepney (nahrál: admin)
Jeepney
Jeepney na cestě (nahrál: admin)
Jeepney na cestě
 (nahrál: united)
 (nahrál: united)

Poslední editace textu: 9.6.2011 12:11
Další informace

Konvertor měn

 
Zdroj: penize.cz
REKLAMA

  • cestovatelé 67
  • cestopisy 12
  • fotoalba 54
  • diskuze 115
  • hotely 532